3 -2-1- speel nu met de taalhelden van het spelwoud

Vandaag spelen we een spel ... een taalspel! Althans dat wist ik ... maar dat vertelde ik niet aan de jongens. Als taalleerkracht was ik enorm gebeten om dit spel eens te testen. 'Zijn de spelertjes echt met taal bezig?', zonder dat ze er erg in hebben was voor mij wel de hamvraag.

Toen ik de doos op tafel zette, waren de kids (9 en 7jaar) al onmiddellijk nieuwsgierig. De kleurrijke doos trok al onmiddellijk hun aandacht en toen ze lazen waarover 'Taalhelden van het Spelwoud' ging, konden ze niet wachten om er aan te beginnen.

De doos is lekker compact en bevat een duidelijke handleiding, hartjes ( de levens), een teamblad en de spelerskaartjes ( de taalhelden) met voetje. Er zit geen spelbord in want dit creëren de spelers zelf met de bijgeleverde kaarten. In de handleiding vind je de verhalen waarover de vragen gesteld worden. Als je aan de beurt ben kan je er voor kiezen om het pad verder aan te leggen en een routekaart te leggen of naar een monster gaan en het duel aangaan, dit betekent dat je vragen moet beantwoorden over een tekst (begrijpend lezen). Dat hadden de kids niet echt door, ze vonden het vooral leuk te testen wie er nog het meeste over de tekst wist, hoewel ze de antwoorden ook in de tekst terug mogen zoeken. Het is wel belangrijk dat een volwassene, de spelbegeleider, de antwoorden bij afloop goed nakijkt. Op basis van het aantal juiste antwoorden krijgen ze dan ook sterren toebedeeld en zo kunnen ze hun score bijhouden. Wie weet verbreken ze hun record volgende keer wel.

Wat mij betreft is dit zeker en vast een geslaagd spel en ze zijn onbewust met taal bezig, iets wat ik zeker een pluspunt vind. Je kan het met een gemengde groep spelen omdat ze zelf het niveau van de vragen kunnen kiezen. Ik zou het zeker ook in de klas eens spelen, wie weet verbreken ze de highscore wel.
De jongens vonden het alvast ook een leuk spel en de verhalen zijn echt wel leuk gekozen.

Het spel werd ontwikkeld door Just Entertainment in samenwerking met Kidsweek. Bestellen kan hier. 

Kostprijs:€19.99

duur: + 30min.

        onze punten:

speelbaarheid:         ⭐⭐⭐⭐        + aanpasbaar aan het niveau!

spelbord /lay-out:   ⭐⭐⭐⭐     + heel aantrekkelijke kleuren 

entertainment:                + het stimuleert de taalvaardigheid