Kurio Tab Ultra 2 : dé veilige kindertablet

'De tablet', zonder erg gaf ik hem al eens door aan de kids ... "'t Kan toch geen kwaad...", dacht ik.
Nu ben ik daar niet meer zo zeker van. De kleinste (7 jaar) stond laatst na 2 uur slapen, wenend terug beneden. Hij had een nachtmerrie gehad omdat hij op de tablet een reclamefilmpje van een serie had gezien waarin gevochten werd en veel bloed was te zien.
Dat had ik even niet in het oog gehad/ dat was mij even ontgaan.

Ik ging dus op zoek gaan naar een tablet op kindermaat en ik kwam uit bij 'Kurio' dé kindertablet die dit probleem al helemaal had kunnen voorkomen. Aangezien Kurio enkel producten voor kinderen maakt, leek het ons een goede keuze. We konden de Kurio Tab Ultra 2 testen.

Look and feel

De Kurio Tab Ultra 2 heeft een 7-inch scherm, hierdoor is hij heel gemakkelijk vast te houden voor kinderen, zelfs voor peutertjes. Toen de twins op bezoek kwamen zochten we voor mijn nichtje een filmpje en ook zij ( bijna 2) kon de tablet heel mooi vasthouden. Door de roze of blauwe cover die om de rand zit, is de Kurio Tab Ultra 2 ook stoot- en waterbestendig. Daarnaast zit er ook een standaard in de doos waarmee je de tablet in 3 verschillende standen kan zetten, ideaal dus als je de lessen van de fitness app wil volgen. ( Deze vind ik dus echt de max, en de jongens ook!) Het is wel jammer dat het scherm dan minder zichtbaar is als je er niet recht op kan kijken.

Over de apps

Deze tablet is in Nickelodeon -uitvoering, dat betekent dat je er dus de voorgeïnstalleerde games zoals van Dora the Explorer, Paw Patrol, Blaze en Baby Shark op terugvindt. Uiteraard kan je andere of specifieke apps installeren via de Google Play Store. De tablet heeft een 32GB opslag, maar deze kan je tot 128 GB uitbreiden met een SD-kaartje.

Educatieve apps

Naast spelletjes en filmpjes staan er ook interessant educatieve apps klaar om te tellen, te puzzelen. Zo speelde Leon een leuk spel om zijn rekenskills in te oefenen. Doordat de rekensommen gekoppeld waren aan een spel waarin hij muntjes moest verzamelen, moest hij de sommen ook heel snel kunnen oplossen. Hij ging er volledig in op. Goed uitgewerkt! 

Daarnaast zijn er ook nog tal van andere apps beschikbaar zoals Duolingo,
Tafel zombies, Kweetet, Rekenmemory, ... . 

Ouderlijk toezicht vs ouderlijk gebruik

De kinderen kunnen de voor hen bestemde spelletjes binnen een veilige afgesloten omgeving spelen. Bij de eerste opstart moesten we enkel een account aanmaken om het ouderlijk toezicht in te stellen. Hierdoor kan je zelf de tijdcontrole instellen, het appbeheer bewaken en de internettoegang regelen. Bij de internettoegang kan je de leeftijdsgrens aangeven voor de content die getoond kan worden, geen reclamefilmpjes meer met gevechten en bloed dat wel eens nachtmerries veroorzaakt. 
Daarnaast kan je ook de blauwlichtfilter instellen en met de geluidsinstellingen het gehoor beschermen.
In “Applicatiebeheer” zie je alle beschikbare apps op de tablet en kun je per app beslissen of je deze wel of niet beschikbaar wilt zetten in het kinderprofiel. De apps die nog niet zijn toegestaan, worden aangegeven met een slotje. Wanneer je de tablet als normale tablet wil gebruiken om je mails te checken, te surfen, of een filmpje te bekijken moet je enkel je wachtwoord ingeven en kan je hem als volwassene ook gebruiken. 's Middags heb ik dan even geNetflixt terwijl mijn lief
naar het veldrijden keek en de kids naar de jeugdbeweging waren. ;-)

Hier zie je de aanpassingen na de blauwlichtfilter, want soms zitten ze wel heel dicht met hun neusje op de tablet en zo vlak voor het slapen gaan zou dat het slapen wel kunnen bemoeilijken.

Leon's mening?

“Waw, een tablet voor mij alleen?! Zo hoef ik die van jullie niet meer te vragen." 
Het is heel handig om op te starten en ze zijn er heel snel mee weg. De spelletjes die erop staan vallen goed in de smaak en zijn ook wel vernieuwend. Kinderen kunnen zelf geen apps installeren maar zo houd je als ouder de controle. Door hun enthousiasme om alles te ontdekken, gaat de schermtijd veel te snel voorbij, maar gelukkig had ik alles goed ingesteld, zodat de tablet zichzelf afsluit na de maximale bereikte schermtijd. 
Daarnaast was het ook handig om de Kurio Tab Ultra 2 in de auto even mee te nemen, terwijl ik met opa naar het containerpark ging, geen gezeur op de achterbank dus ;-)









Kindvriendelijkheid              ⭐⭐⭐⭐⭐

Gebruiksgemak                    ⭐⭐⭐⭐
( gemakkelijk in te stellen)

Stevigheid                            ⭐⭐⭐⭐
(handig en stevige bescherming)
Design                                  ⭐⭐⭐⭐

Scherm                                 ⭐⭐⭐
( van opzij moeilijk zichtbaar, maar 
de blauwlichtfilterinstelling maakt veel goed)