Wat lezen is voor mij, wat het doet met mij ...

Make it a rule never to give a child a book you would not read yourself. 
(George Bernard Shaw) 

Dat is wel mijn leesmotto als talenleerkracht. Wat mijn leerlingen lezen voor de lijst, moet ik ook lezen. Ik wil weten wat hen boeit en of het mij ook kan boeien. En eerlijk gezegd, ze hebben me al ontroerd in hun boekenkeuze. Boeken waarvan ik dacht ; ' Had ik deze als jonge lezer maar gelezen'. Heerlijk toch! 

Daarnaast wil ik hen ook het volgende mee geven: 

Je kan alles worden als je leest.
Want een boek dat je kan meenemen op wilde avonturen, in het gekke of verliefde hoofd van personages, naar een land dat je wel of net niet kent. Een boek is goedkoop op reis gaan in je hoofd.

Een boek dat je niet loslaat en je meeneemt in een het verhaal waarvan je denkt, ik ken die personages, ik bén die personages. Zalig vind ik het.

Ik kan het niet genoeg beklemtonen ... en zeker op de dag van het boek:
Lezen mag, lezen moet.