chocoladesnack: deze topper wilde ik jullie niet onthouden


Ik had het recent met enkele vriendinnen over alternatieven van brood. Daarnaast wilde ik ook eens iets anders dan havermout. Spontaan bracht een collegaatje gepofte rijst mee voor mij. Heel tof, maar ik dook dus in mijn boeken en speurde het internet af naar lekkere receptjes om er toch mijn eigen ding mee te doen.


Ik kwam op dit leuke receptje, lekker gemakkelijk en snel te maken zonder al te veel afwas. Toevallig had ik gisteren al dadels in huis gehaald voor een ander receptje. De pindakaas `met stukjes´ haalde ik bij Albert Heijn en chocolade hebben we standaard in huis. 😜



Ingrediënten
  • 75 g gepofte rijst
  • 4 dadels
  • 100 g pure chocolade
  • 200 g pindakaas

Hoe ga je te werk?
  • Bekleed een bakvorm met bakpapier en laat een stukje van het papier over het blik hangen.
  • Ontdoe de dadels van hun pitten.
  • Mix de dadels en voeg er eventueel wat water aan toe.
  • Voeg er de gesmolten chocolade aan toe en ook de pindakaas:
  • Meng er de gepofte rijst onder en stort dit uit in de beklede vorm.
  • Druk alles goed aan en plaats de vorm zo'n half uurtje in de vriezer.
  • Snijd in kleine brokken.
Laat het smaken!

Wist je dat ...

 * dadels rijk zijn aan vitamine B6. Deze stof kan zorgen voor een betere hersenfunctie. 
* dadels rijk zijn aan vezels, die je spijsvertering in optimale conditie houden.
* dadels rijk zijn aan magnesium en het eten van deze fruitsoort kan bijdragen aan een verminderde kans op hart- en vaatziekten, artritis (gewrichtspijn), alzheimer en nog veel meer gezondheidsklachten. 
Magnesium is belangrijk voor een optimale stofwisseling en helpt je om te ontspannen. Mensen die veel koffie of alcohol drinken of veel stress ervaren, verbruiken extra magnesium. Dadels kunnen je helpen om de magnesiumvoorraad op peil te houden. Ze bevatten ook kalium. Voor beide mineralen is aangetoond dat deze kunnen bijdragen aan het verlagen van de bloeddruk. 
* dadels goed zijn voor zwangere vrouwen.
* een dadel 1,6 gram vezels bevat. Vezels kunnen zich aan het slechte cholesterol in het lichaam binden, om het zo uit het lichaam te krijgen. Het eten van dadels kan daarom een cholesterolverlagende werking hebben.