Nostalgie: kloklezen met Flik & Flak

"Hoe laat is het? Hoeoeoeoeoe laaaaaaaaaat is heuuuut? Is het nog lang? ...."
Deze zinnen of zangerige vraagjes kennen we wel allemaal. Tijd om even aandacht te besteden aan het kloklezen.


Toen ik mijn Eerste Communie deed, kreeg ik mijn eerste uurwerkje... een Flik Flak! Ik herinner me ook het kartonnen klokje dat er bij zat, zo kon ik oefenen om te leren kloklezen. Ik ontdekte de wondere wereld van de uren en minuten. 

Voor de kids is er vandaag de Flik & Flak app
Deze app is ontwikkeld in samenwerking met leraren en opvoeders en is bedoeld om kinderen op een speelse manier te leren klokkijken. Het gaat dus net iets verder dan mijn kartonnen klokje van vroeger.

Hier in huis leek het me voor de oudste goed om het kloklezen thuis eens te herhalen, en waarom niet op deze speelse manier. Hij valt maar al te vaak terug op de digitale klokken hier in huis of stelt de vraag aan ons. En nu hij zich in deze 'thuisblijfperiode' aan een planning wil houden, komt de vraag vaak ... . De jongste wil maar al te graag groot zijn en staat te springen om het ook te leren, leuk hoe we hen beiden toch kunnen boeien en het stap voor stap aanleren of herhalen aan de hand van deze app.


Met Flik & Flak wordt klokkijken echt gemakkelijk. De kinderen personaliseren hun profiel met een eigen foto en deze werd voor de gelegenheid in verkleedkledij gemaakt. Ze mogen ook hun eigen klok kiezen en zo leren ze dan stap voor stap de uren en de minuten af te lezen. Op het einde krijgen ze zelfs een diploma! 😀

LESTIP: Wat mij nog meer boeit is dat je bij de app je taal kan instellen. Aan mijn leerlingen die het moeilijk hebben met 'telling the time' zal ik deze app dan ook aanbevelen.